vraagbaak

  • jacques

    Hallo Rob,

    De originele is te krijgen zowel in kunststof als in metaal RVS en verchroomt,

    Wat voor soort kunststof het is weet ik niet maar in ieder geval wel stevig heb ik ondervonden.

    groet,

    Jacques

  • Rob

    Hoi,

    Op mijn site kan je ze ophalen kijk maar op www.ssangyongkorando.nl kijk ook eens op het forum daar. dit is de site voor Korando eigenaren.

    groet,

    Rob

  • René

    Hoi,

    Om op het onderwerp vraagbaak terug te komen, kan ik iedere Ssangyong rijder mededelen dat via je dealer het orginele werkplaatshandboek van je Ssangyong te verkrijgen is.

    Het werkplaatshandboek bestaat uit twee delen en is in het engels.

    Hopende iedereen hiermee geholpen te hebben,

    Groetjes René

  • Martien

    Het is allemaal zo eenvoudig dat uit elkaar halen, gewoon aan beginnen en netjes alles van links naar rechts neerleggen en fotograferen. Daar schrijf je een verhaal bij hoe je het gedaan hebt. Daarna in omgekeerde volgorde weer terug in elkaar zetten en je hebt een vraagbaak. Mocht het niet lukken dan gooi je alles op een hoop en je biedt het geheel aan als bouwpakket. Vlees bij de slager halen en daar weer een varken van maken is veel moeilijker.

  • Marcel Speelberg

    Hallo geïnteresseerden,

    Ik heb mijn Musso in 1998 rechtstreeks in Korea gekocht en van daar uit nieuw naar Tanzania geexporteerd te samen met wat reserve materialen.

    In dat tropische land met vaak slechte stoffige wegen is het gebruik van de auto 100% meegevallen. Ook ¨off the road¨ bleek de auto aardig mee te kunnen, niet te steil natuuurlijk. Niet te vergelijken met de daar gebruikelijke landrovers, landcruisers, en pajero´s, maar dan heb je het wel over een andere prijsklasse.

    Het onderhoud deed ik in afrika helemaal zelf, m.b.v. een engelse werkplaats manual meegnomen uit korea. Er was overigens wel een goede dealer.

    In de 3 jaar afrika en 40000 KM ben ik een aantal zaken tegen gekomen die gewoon te maken hebben met kwaliteit aflevering. Roestende bouten, snelle slijtage remschijven, losrammelende verbindingen, slecht werkende parkeerrem, bevriezen van AC koeler, uitdrogen rubbermembraam 4x4 vacuummechanisme,

    Kapotte dynamo door wateroverlast, versleten demper riemspanner

    1 x een stevige schade aan voortrein door dikke kei in een poel water, door dealer redelijk snel en acceptabel opgelost.

    Dat viel dus allemaal nog wel mee gezien de omstandigheden.

    De 4 jaren in Argentinie verliepen minder rooskleurig, Afgebroken torsiestang, ABS perikelen, ingeklapte benzine tank, 2 x schokbrekers vervangen, 2 x nieuwe aandrijfas, nieuwe achterveren, losse sierstrips, haperende portier mechanismen, loszittende bouten aan en in! de aandrijflijn, verdroogde keerringen, electrische storingen, en zelfs een opgeblazen motor (mercedes!!)

    Ik heb er nu 92000 Km opzitten, niet zo erg veel dus, gezien de laatste ervaringen komt er een einde met de huidige musso relatie.

    Overigens sluit ik een nieuw niet zonder meer uit

    Indien interesse in meer details, Ik ben via hotmail te bereiken

    Niet om af te kraken, maar wel op ervaringen uit te wisselen.

    M. Vr. Gr.

    Marcel Speelberg

  • alexander koesen

    hoi Marcel,

    ik heb een jaar of 4 geleden een 3e handsd van 4 jaar oud gekocht. sindsdien heb ik al 5! keer een andere startmotor gekregen.

    Nu heb ik een ander probleem, en dat is het volgende. ik reed op de snelweg en hij stopte er even mee om vervolgens weer gewoon aan te slaan en het nog ca. 250 meter vol te houden. Toen enkele vreemde geluiden, naar de kant en einde oefening.

    versnellingsbak staat waarschijnlijk in meerdere versnellingen, ik denk in de 5 en achteruit.

    staat nu bij de garage, echter geen dealer.

    nog even een ander probleem van een half jaar terug, toen is de vork van de drukgroep over zijn kogel heen geschoten. materiaalmoeheid……. vondt ik wat snel na 200.000km, maar een discussiepunt. heb toen gevraagd alles goed te controleren en de koppelingsplaten en drukgroep te vervangen bij de minste. alleen de drukgroep is toen vervangen en een week of 8 later weer het zelfde probleem, azlleen nu viel het mee de hydraulische cilinder die ook was vernieuwd bleek te lekkken. nu dus al 3 keer problemen met de bak binnen een half jaar, en daar wordt ik een btje moe van.

    ik heb dus ook de nodige problemen, maar mijn vraag is, herken je dit laatste probleem?ik lees namelijk bouten los in de aandrijving…….alles meegemaakt dus.

    alvast bedankt, en misschien weet iemand waar en onder welke condities ruilbakken zijn te verkrijgen.

    groet, alexander koesen.

  • Marcel Speelberg

    Hoi Alexander,

    Vooropgesteld dat ik een automaat heb met een 2.9 TDI motor kan ik je zeggen dat er duidelijk problemen optreden met een wat oudere Musso. en tevens wat attentie punten.

    Ik heb de laatste 2 jaar 3 keer de dynamo moeten vervangen/repareren, door de positie daarvan bij deze motor kan water van buiten (beekje/Terrein rijden) relatief makelijk erbij, en schoonspuiten van het motorcompartiment is helemaal link.

    En als de boord spanning te word reageert de electronica behoorlijk vreemd.l

    Ook zijn de ontluchtingen van de differentalen niet al te hoog, dus bij nat terrein nooit te diep het water in.

    Zoals gezegd zijn de rubberen en kunsstof onderdelen blijkbaar gevoelig voor veroudering, De rubbers voor motor/bak ophanging heb ik na 6 jaar vervangen waardoor er meteen veel minder trillingen voelbaar waren, mogelijk waren die de oorzaak van de losse bouten in de aandrijflijn. Momenteel sproei ik siliconen op de rubbers na een schoonmaakbeurt.

    Recentelijk heb ik, na de opgeblazen kop, nog wat problemen gehad met de koeling. Waterpomp (kunsstof waaier) kapot, thermostaat niet goed, koppeling ventilator, demper van snaarspanner kapot. en nu beginnen de vacumslangetjes

    los te komen. Allemaal zaken die erg irritant zijn, vooral om dat ze toch blijkbaar bij de dealers bekend zijn, Althans, men heeft al gauw door waar het aan schort.

    Groet Marcel

  • roy geerdink

    Wat kan ik doen als de lampjes 4wd high en 4wd low blijven branden.

    Ze lichten op als ik de auto start gaan dan uit en daarna meteen weer aan en blijven dan branden en ik kan dan niet meer wisselen van 2wd naar 4wd.

    Mvdg royMarcel Speelberg schreef:

    >

    > Hallo geïnteresseerden,

    >

    > Ik heb mijn Musso in 1998 rechtstreeks in Korea gekocht en

    > van daar uit nieuw naar Tanzania geexporteerd te samen met

    > wat reserve materialen.

    > In dat tropische land met vaak slechte stoffige wegen is het

    > gebruik van de auto 100% meegevallen. Ook ¨off the road¨

    > bleek de auto aardig mee te kunnen, niet te steil

    > natuuurlijk. Niet te vergelijken met de daar gebruikelijke

    > landrovers, landcruisers, en pajero´s, maar dan heb je het

    > wel over een andere prijsklasse.

    > Het onderhoud deed ik in afrika helemaal zelf, m.b.v. een

    > engelse werkplaats manual meegnomen uit korea. Er was

    > overigens wel een goede dealer.

    > In de 3 jaar afrika en 40000 KM ben ik een aantal zaken

    > tegen gekomen die gewoon te maken hebben met kwaliteit

    > aflevering. Roestende bouten, snelle slijtage remschijven,

    > losrammelende verbindingen, slecht werkende parkeerrem,

    > bevriezen van AC koeler, uitdrogen rubbermembraam 4x4

    > vacuummechanisme,

    > Kapotte dynamo door wateroverlast, versleten demper

    > riemspanner

    > 1 x een stevige schade aan voortrein door dikke kei in een

    > poel water, door dealer redelijk snel en acceptabel opgelost.

    > Dat viel dus allemaal nog wel mee gezien de omstandigheden.

    > De 4 jaren in Argentinie verliepen minder rooskleurig,

    > Afgebroken torsiestang, ABS perikelen, ingeklapte benzine

    > tank, 2 x schokbrekers vervangen, 2 x nieuwe aandrijfas,

    > nieuwe achterveren, losse sierstrips, haperende portier

    > mechanismen, loszittende bouten aan en in! de aandrijflijn,

    > verdroogde keerringen, electrische storingen, en zelfs een

    > opgeblazen motor (mercedes!!)

    > Ik heb er nu 92000 Km opzitten, niet zo erg veel dus, gezien

    > de laatste ervaringen komt er een einde met de huidige musso

    > relatie.

    > Overigens sluit ik een nieuw niet zonder meer uit

    > Indien interesse in meer details, Ik ben via hotmail te

    > bereiken

    > Niet om af te kraken, maar wel op ervaringen uit te wisselen.

    >

    > M. Vr. Gr.

    >

    > Marcel Speelberg

  • Rudsel Hooi

    Hallo lezers, ik ben ook een eigenaar van eenkorando diesel van 2001. Her is inderdaad een geweldige auto. Het mij opgevallen dat je weinig van ssangyong hoort. Misschien komt het door onderdelen die meestal niet direckt beschikbaar zijn. Ik woon in de Nederlandse Antillen, hier kun je hast geen onderdelen krijgen voor ssangyong. Ik zou graag in contackt komen met meer liefhebbers. Het is een gezellige wagen om te rijden.

    Groetjes,

    Rudsel.

  • Ex LaroFly

    Hoi Rudsel,

    Kijk eens op http://www.ssangyongkorando.nl/forum/index.php?refresh=index

    Groet,

    Rob